• Sākums

  • Auto tirdzniecība

  • Auto noma

  • Auto video

  • Apdrošināšana

  • Līzings

realauto logo
Sveicināts! Ielogojies vai reģistrējies |
Navigācija

» Octa un Kasko apdrošināšana

Reklāma
Apdrošināšana

Kas ir OCTA un kas ir KASKO apdrošināšana?

OCTA ir sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana. Tā ir obligāti nepieciešama visiem motorizētajiem transportlīdzekļiem, kas piedalās ceļu satiksmē. OCTA polise sedz transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīga lietotāja civiltiesisko atbildību par ceļu satiksmes negadījumā nodarītajiem zaudējumiem trešajai personai. Tas nozīmē, ka OCTA apmaksā arī zaudējumus, ja transportlīdzekļa vadītājam gadījies tos nodarīt apkārtējiem cilvēkiem vai to mantai. Tiesības saņemt obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas atlīdzību ir ceļu satiksmes negadījumā cietušajam, ja tas nav atzīts par vainīgu negadījuma izraisīšanā. Tas var būt gan transportlīdzekļa īpašnieks vai vadītājs, gan pasažieris, pat tad, ja viņš atradies negadījumu izraisījušajā transporta līdzeklī, gan arī gājējs. OCTA apdrošināšanas polise cietušajai personai atlīdzina gan materiālos zaudējums, gan arī morālo kaitējumu. Materiālo zaudējumu limits ir € 250 000 par katru negadījumā cietušo personu, bet par morālo kaitējumu, kas saistīts ar sāpēm un ciešanām, var tikt izmaksāta atlīdzība līdz € 1 000. OCTA apdrošināšanas polise atlīdzina zaudējumus, kas nodarīti mantai. Atlīdzības limits ir līdz € 70 000 par katru gadījumu. Zaudējumus atlīdzina tā apdrošināšanas sabiedrība, kura apdrošinājusi zaudējumus nodarījušā (vainīgā) transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību. Ja negadījumu izraisījušajam transporta līdzeklim nav OCTA, zaudējumus sedz Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB). Apdrošināšanas polises cenu jeb apdrošināšanas prēmijas apmēru nosaka apdrošināšanas sabiedrība, vadoties no transportlīdzekļa veida, izmantošanas mērķa, bonus-malus klases autovadītājam un citiem risku ietekmējošiem faktoriem. OCTA polises ir spēkā visās 27 Eiropas Savienības dalībvalstīs, kā arī Šveicē, Lihtenšteinā, Norvēģijā un Īslandē.


Par braukšanu bez OCTA transportlīdzekļa vadītāju var sodīt ar € 60 – 80 sodu. Personu, kas atbildīga par transportlīdzekļa ekspluatāciju, piemēram, uzņēmuma vadītāju, var sodīt ar € 200 – 300 naudassodu par rīkojumu lietot spēkratu, kas nav apdrošināts. Ja ar neapdrošinātu auto tiek izraisīts negadījums, tad visi zaudējumi, kas radušies, regresa un tiesvedības ceļā tiek piedzīti no neapdrošinātā auto vadītāja vai īpašnieka.

 

KASKO apdrošināšana. Lietojot transportlīdzekli, ik dienas Jūs saskaraties ar dažādiem neparedzamiem riskiem, kā ceļu satiksmes negadījumi, zādzības u.c.. Tas ir nepatīkami, bet vēl nepatīkamāk ir apzināties zaudējumus, ko šī situācija Jums radījusi. Tieši tāpēc nepieciešama KASKO brīvprātīgā sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšana, kas segtu iespējamos zaudējumus. KASKO apdrošināšana piedāvā aizsardzību Jūsu automašīnas zādzības vai bojājuma gadījumā, neatkarīgi no tā, vai tie radušies kādas citas personas rīcības, vai Jūsu paša vainas dēļ. KASKO apdrošināšanā tiek apdrošināti šāda veida riski:

  • ceļu satiksmes negadījums;
  • dabas stihiju iedarbība (vētra, zibens spēriens, krusa);
  • uguns;
  • dažādu priekšmetu un/vai vielu uzkrišana;
  • trešo personu prettiesiska rīcība;
  • zādzība un/vai laupīšana.

Apdrošinājuma summa KASKO apdrošināšanā ir transportlīdzekļa tirgus vērtība. Atkarībā no apdrošināšanas kompānijas ir iespēja izvēlēties apdrošināšanas līguma darbības teritoriju: Eiropa ar NVS, Eiropa bez NVS, Baltija vai Latvija. Ja transportlīdzeklis ir noformēts līzingā, tad transportlīdzeklim ir jābūt apdrošinātam par labu līzinga kompānijai, kura līgumā jānorāda kā atlīdzības saņēmējs. Transportlīdzeklim jābūt reģistrētam Latvijā, tam nedrīkst būt nopietni vizuāli bojājumi. Apdrošinot zādzības un laupīšanas vai trešo personu prettiesiskas darbības risku, transportlīdzeklim obligāti jābūt aprīkotam ar AAS prasībām atbilstošām pretaizdzīšanas iekārtām. Apdrošināšanas prēmija tiek aprēķināta individuāli. To var ietekmēt:

  • apdrošinājuma segums - kādiem riskiem apdrošināts transportlīdzeklis;
  • izvēlētais pašrisks - zaudējumu apmērs, ko sedz klients (jo lielāks pašrisks, jo mazāk maksās apdrošināšanas polise);
  • transportlīdzekļa marka, modelis;
  • transportlīdzekļa vecums;
  • transportlīdzekļa izmantošanas veids -privātiem braucieniem, pasažieru vai kravu pārvadāšanai;
  • apmaksas grafiks - maksājumus var veikt pa daļām;
  • u.c. faktori.

Lai saņemtu apdrošināšanas atlīdzību jāveic visi iespējamie pasākumi, lai novērstu vai samazinātu turpmākos zaudējumus. Atlīdzība tiek izmaksāta bez policijas izziņas, neatkarīgi no zaudējuma smaguma, tai skaitā arī par vējstikla un priekšējo lukturu stiklu bojājumiem, pat tad, ja ceļu satiksmes negadījumā ir iesaistīts tikai viens transportlīdzeklis, nav cietuši cilvēki un nav nodarīti bojājumi trešās personas mantai. Ja ceļu satiksmes negadījumā nav cietušo un ja tajā iesaistīti divi transportlīdzekļi, kas var un drīkst turpināt ceļu, tad vadītājiem ir jāaizpilda saskaņotais paziņojums vai jāizsauc policija. Ja ceļu satiksmes negadījumā ir cietuši cilvēki, ir nodarīti bojājumi trešās personas mantai vai iesaistīti vairāk par diviem transportlīdzekļiem, notikusi eksplozija vai ugunsgrēks, nekavējoties jāziņo kompetentām institūcijām (policijai, ugunsdzēsējiem, Katastrofu medicīnas centram u. c.). Ja tas netiek veikts, pat šajos gadījumos tiek izmaksāta atlīdzība līdz € 500. Ja ceļu satiksmes negadījumā nav cietušo un ja tajā iesaistīti divi transportlīdzekļi, kas var un drīkst turpināt ceļu, tad vadītājiem jāaizpilda saskaņotais paziņojums, bet visos pārējos apdrošināšanas gadījumos nekavējoties jāziņo kompetentām institūcijām (policijai, ugunsdzēsējiem, Katastrofu medicīnas centram u. c.), citādi izmaksātā atlīdzība nepārsniegs € 500.


Lai saņemtu KASKO polises apdrošināšanas atlīdzību jādodas uz apdrošināšanas kompāniju, kur jāuzrāda KASKO polise, vadītāja un transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība, jāaizpilda atlīdzības pieteikuma veidlapa un jāparāda bojātais transportlīdzeklis vai jāvienojas par tā apskati. Lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu vai atteikumu izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību bojājuma, apzagšanas vai bojāejas gadījumā pieņem septiņu darbadienu laikā pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas dienas.
Pašrisks ir naudas izteiksmē vai procentos izteikts zaudējuma apmērs, kuru, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, uzņemas klients. Pašrisks netiek piemērots, ja transportlīdzekļa bojājumā (izņemot zādzību, laupīšanu) vainojama konkrēti zināma trešā persona ar savu transportlīdzekli, ko apliecina attiecīgs policijas vai tiesas dokuments. Pašrisks Sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšanā iedalās: pašrisks bojājumiem, pašrisks zādzībai, pašrisks pilnīgai bojāejai, pašrisks stiklojumam.

Galvenie izņēmumi, kad apdrošināšanas kompānijas neatlīdzina zaudējumus:

  • automašīna tiek nozagta, izzogot tās atslēgas vai reģistrācijas apliecību;
  • ir pārsniegts ātrums vairāk nekā par 30 km/h;
  • netiek ievēroti luksofora aizliedzošie signāli, stop zīmes, tiek pieļauta rupja neuzmanība;
  • automašīna vadīta alkohola reibumā;
  • automašīnai mainījies īpašnieks;
  • automašīnai saskaņā ar LR spēkā esošo likumdošanu nav tiesību piedalīties vispārējā ceļu satiksmē;
  • nav izpildītas prasības par pretaizdzīšanas iekārtu pārbaudi.


Apdrošināšanas summas noteikšana - apdrošinot jaunu transportlīdzekli, apdrošināšanas summa būs tikpat liela cik auto iegādes vērtība. Savukārt, ja apdrošināmais transportlīdzeklis ir bijis lietots, apdrošinātāji to drošinās tā tirgus vērtībā jeb atkārtotās iegādes vērtībā. Tā kā maksa par apdrošināšanu tiek noteikta sareizinot tarifu ar apdrošināšanas summu, pirmajā mirklī šķiet izdevīgi, ka apdrošinātājs šo mašīnas tirgus vērtību nosaka pēc iespējas zemāku.


Diemžēl šādi apdrošinoties radīsies problēmas pie izmaksām, jo ja auto tiks iznīcināts pilnībā, apdrošinātājs atlīdzību noteiks no līgumā noteiktās zemās summas atņemot pašrisku, tādējādi izmaksājamā atlīdzība būs zemāka un ja apdrošināšanas summa būs krasi zemāka par auto tirgus vērtību, tad šādi noslēgts līgums būs ar zem apdrošināšanu. Šajā gadījumā apdrošināšanas atlīdzība tiks noteikta reizinot summu, kas paredzēta bojājuma novēršanai, ar proporciju(apdrošināšanas summa/mašīnas reālā tirgus vērtība). Šāda aprēķina rezultātā saņemtā atlīdzību būs ievērojami zemāka.


Secinājums - ja KASKO apdrošināšana Tavam auto nepieciešama tikai tādēļ, ka to pieprasa līzinga kompānija vai kredītiestāde, un Tu esi pārliecināts, ka ar auto nekas nenotiks, tad drošināt auto zem apdrošināšanā būtu izdevīgi. Citādi iestājoties apdrošināšanas gadījumam visdrīzāk cietīsi zaudējumus.
 

 
 

 

© 2007 - 2025 realauto.lv